søndag, januar 20, 2008

Hvem er jeg?

Det slo meg (kanskje ikke så hardt fordi jeg har jo visst det en stund)at det snart er på tide å finne ut hvem jeg er og hva jeg vil bli. Da jeg gikk ut av ungdomsskolen var det liksom så trygt og greit å velge allmennfag, alle muligheter var fortsatt åpne etter videregående og jeg hadde god tid til å finne ut hva jeg ville gjøre videre. Nå er tiden kommet; jeg må finne ut hva jeg vil gjøre til neste år.

Jeg har trålet universitetenes hjemmesider i søken på en aha-opplevelse, at det riktige studiet for meg bare skulle dukke opp. Det har ikke skjedd, enda. Kanskje jeg først må finne ut hvem jeg er? Det finnes det vel ikke en bedre måte å gjøre det på enn å ty til astrologien?

Astrologene sier: "Du er ikke alltid lett å komme overens med, du har din egen vilje. Du innrømmer ikke ofte at du har tatt feil. Du blir sett på som en leder i gjengen din, og kan noen gangen virke litt distansert på grunn av din autoritet. Det samme gjelder i kjærligheten for også her prøver du å styre den du elsker. Du har sterke bånd til familien din, særlig dine søsken. Du er kanskje en helsefanatiker og har alltid helsemessige mål du forsøker å nå? Du liker sport og kan kanskje komme deg til et høyere nivå innen din idrett enn du er i dag.

Når det gjelder karriereren din bør du nok ha et yrke der du får vist deg fram. Teater, kunst eller media passer deg. Din økonomiske stabilitet er derimot litt usikker; du kan tjene gode penger, men har ikke evnen til å holde på dem.

Du ser potensialet i en ny dag og du trenger å finne lykken for at livet skal være verdt å leve."


Hva kan jeg si, jeg er bare meg. Jeg synes litt synd i dere rundt meg dersom alt dette stemmer... Dessuten hjalp ikke dette meg så alt for mye. Jeg kommer ikke til å stå på en scene med det første!

Jeg tok heller en personlighetstest:
Kvalitetsskaperen: Du tar utgangspunkt i regler og rammer i ditt arbeid. Du vil fungere bra som en del av bedriftens funksjoner i salg, marked, innkjøp, produksjon. økonomi og personal. Du legger vekt på systematikk og orden, og at alle kvalitetskrav oppfylles. Du trives best sammen med saklige kolleger under forutsigbare forhold."

En test på start.no sa "du burde bli pimp! Du er flink å forhandle og respekterer ikke damer." Men det står ikke i studiekatalogen til NTNU...

Nei, dette går ingen vei. Jeg er litt stressa. Bare på den tiden jeg har skrevet dette har jeg spist halvannen pakke toy og en pose Jelly Beans. Ja, vet de var dine, Chris...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Søk ernæringsfysiologi, miljø fag som kan brukes til å redde verden med, eller bli rett og slett tannlege ( et trygt og godt valg som gir gode inntekter og mulighet til jobb). Vet at jeg er mammaen din og at forslagene er gitt før og at du trolig ikke bryr deg det dugg om hva jeg anbefaler.
Men det hadde jo vært litt artig med en tannlege å ringe til når det iser litt i den lange tannhalsen.
Forresten var det utlyst en ledig jobb i Brussel i Finnmarken på lørdag. Vet ikke helt hva den gikk ut på, teksten var på et vanskelig engelsk..
mamma

Ulrikkeg sa...

For å bli ernæringsfysiolog må jeg til Oslo eller Bergen, ikke alternativ. Får å bli tannlege må jeg ha kjemi, så jo hvordan det gikk. Men jobb i Brussel er interessant, ta vare på avisa.

Dessuten kan jeg det meste jeg trenger for å franchise en Narvesen-kiosk:)

Anonym sa...

Hva i Hillagurra er disse franske instruksjonene på denne siden? "Vous pouvez utiliser des balises HTML"? Nei, det skjønner jeg ingenting av. Jeg håper kommentaren min kommer med likevel!

Du har evner og muligheter til å bli akkurat hva du vil, Ulrikke. Mitt råd er å ikke bli økonom eller jurist, det finnes ikke kjedeligere mennesker enn det. Når hørte du f.eks. Trygve Hegnar fortelle en knakende god historie sist?

(Til alle økonomer og jurister der ute: Kjør debatt! Men det er dere vel for kjedelige til...)

Sjonkel
(sivilingeniør, i likhet med f.eks. Knutsen og Ludvigsen)