onsdag, desember 12, 2007

Regler og unntak

For å få dette helt riktig må man ta det helt fra begynnelsen, og selv da er det ikke enkelt!

Jeg ba Annette om et eksempel på en situasjon der det kunne være passende å si "det er unntaket som bekrefter regelen". Vi diskuterte lenge, og kom vel fram til at "ingen regel uten unntak" forklarer at det er unntaket selv som bekrefter regelen.

Tankegangen ble etter hvert så lang, Annette mente vi hadde rota oss inn i en ond sirkel, at når vi kom til slutten, hadde jeg allerede mistet starten. Vi spurte Stein om ikke han kunne forklare. Han sa noe om ting som var klokkeklart, men som ikke fulgte regelen... Ehm, kanskje mamma har en bedre forklaring, tenkte vi. "Nei, det blir vel som med høna og egget", sa mamma! Pappa sa ordene "unntak" og "regel" så mange ganger at jeg ble mer opptatt av å telle hvor mange ganger enn å følge med på hva han faktisk sa.

Jeg er fortsatt ikke helt sikker på de to ordtakene, jeg! Hører de sammen? Forklarer de hverandre? Er de bare mystiske? - Og hvem kom først? Høna eller egget?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg og bestemor kom fram til at de to ordtakene hadde en sammenheng.

Ordtaket "Ingen regen uten unntak", er unntaket selv som bekrefter regelen. Skjønner? ;D

Ulrikkeg sa...

Nei