onsdag, september 02, 2009

Der kom det igjen!

For omtrent fem år siden, da jeg begynte å løpe, var det ei som gikk i klassen min som fortalte meg om venninna si i Vardø. Denne vardøværingen var i så god form og hadde så god kondis at hun kunne løpe kilometervis med munnen lukket. Hun pustet bare igjennom nesa. Så løpte jeg rundt i Båtsfjord, da, men munnen åpen og tenkte at den dagen jeg blir god, da skal jeg også løpe med lukket munn.

For noe bullshit! Jeg har løpt langt og lengre enn langt, og ennå har jeg tilgode å løpe lange turer kun pustende igjennom nesa. Det er jo mye mer effektivt å puste med både munn og nese; mer friskt oksygen inn i kroppen og i blodet og bla, bla, bla.

Så i dag på universitetet ble seminargruppa mi sittende å prate om trening, og igjen var det en kar som sa han bruker å løpe Tromsøøya rundt uten å puste med munnen. Tror kanskje han var litt stolt av det også.

Ikke én gang har jeg lest i Kondis om fenomenet å løpe med lukket munn, og det aner meg at det er en grunn til det. Det er det bare tullinger som gjør!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ikke døm så hardt, også nesepustere kan være helt okei.
mor di

Ulrikkeg sa...

Er de mennesker de også?

Anonym sa...

De må jo etterhvert få mye svett snørr på overleppa ihvertfall....

Seriøst så har æ sett oppi nesa på ett par, tre, på operasjonen (vi måle kroppstemperatur i nasopharynx..), og vi e bygd veldig forskjellig!! Nån e kållåpen bakover i nesa, og nedi svelget, mens andre e omtrent stengt. Så det har vel mer med anatomi, og ikke med kondis å gjøre. Musklan må ha sine liter med O2 i minuttet, og om dem kommer gjennom nese eller munn e bare et spørsmål om lumen på inngangsdøra. Og hvis CO2 må ut samme vei e det en fordel at det e plass, hvis ikke følge det masse slim og gørr med på veien:)

Så du e sikker i minst like god form, Ulrikke!

Klem fra tante

Anonym sa...

Ja Ulrikke, har du ikke et oppfølgingsspørsmål til tante Hildegunn; eller må du lese dæ litt opp på ØNH- anatomien?
Forresten, Hildegunn, temp.måling i nasopharynx, hvordan ser den måleren ut?? Tynn og bøyelig? jeg tar bare prøver derfra og syns jeg må veeldig langt inn..
Anonym lab.arbeider fra Båtsfjord

Ulrikkeg sa...

Jeg prøvde å overse den kommentaren... Og temperatur måler jeg ikke av prinsipp, feber eller ikke er for meg irrelevant!

Anonym sa...

Ja, den e veldig lang og bøyelig, og rund og myk tupp. Kan stikkes opp en anna plass åsså uten å gjøre no skade!:)

Missunne ikke dæ som må inn i nesa og ta prøver! Det kan henge mye "prøvemateriale" på temperaturmåleren når man tar den ut av nesa...:/ Men æ foretrekke likevel nesa før den andre plassen:)

Hildegunn