onsdag, august 26, 2009

Skumle studenter og barnslige lærere

Det slo meg i går da jeg satt inne i det store auditoriumet og hadde forelesning, at enkelte her i rommet prøver å gjøre seg i overkant interessante akkurat nå.

Du har de studentene som sitter og noterer ræva av seg og så har du de som oppdaterer Facebooken sin under forelesningene. De som stiller spørsmål til foreleseren og de som setter spørsmåltegn ved foreleseren.

Jeg tror at jeg selv faller både litt inn i både gruppe en og to, jeg oppdaterte Facebook-statusen min under en forelesning i filosofihistorie da den gamle mannen kom med noe "jeg tenker, derfor er jeg"-tull og jeg falt ut. Men jeg noterer da også. Bladde nettopp litt igjennom notatblokka mi i det samme faget, og ser jeg har notert omtrent de samme stikkordene både under forelesningen, seminaret etterpå og da jeg leste kapittelet på egenhånd. Kanskje ikke supereffektivt, og jeg spør stadig meg selv om stoffet er eksamensrelevant...

Gruppe nummer tre her, de som stiller spørsmål til foreleseren, liker jeg. De stiller ofte de samme spørsmålene som jeg også ville gjort dersom det ikke rommet var fyllt av hundreogfemti andre studenter og foreleseren hadde mikrofon på.

Men så, gruppe nummer fire, de som setter spørsmålstegn ved foreleseren, kan jeg ikke fordra. De som brøler ut at "er det ikke heller sånn at" og bruker ord som relativisme, pluralisme, epistemologi og ontologi. Faen da! Vi har bare hatt et par forelesninger, og jeg synes vi bør roe oss HELT NED!

Men, så kommer det jeg ikke kan la være å se litt fram til. Jeg var en aldri så liten tur innom Fronter på morgenkvisten i dag. Du vet, sånn fancy nettside der foreleserne legger ut oppgaver og huskelapper til oss.

Der hadde lærerne mine i finansregnskap på forhånd av forelesningen lagt ut PowerPointen de kommer til å bruke. Jeg åpnet nummer en og så raskt igjennom den. Denne forelesningen kommer til å ta litt tid, ser jeg, for slik bruk av hoppende bokstaver og punkter som kommer flyvende inn fra høyre og venstre, har jeg ikke sett siden vi lærte å bruke PowerPoint i 8. klasse.

Det er to koselige bestefarstyper som skal ha undervisningen, og de synes sikkert effektene er like spennende som vi syntes den gangen.

I dag har jeg overrasket meg selv ved å stå opp klokka åtte for å lese om Platon før jeg har etikkseminar klokka tolv, og jeg belønner meg selv med sjokoladebolle på Narvesen på vei til bussen. Gratulerer, studinne Grønberg!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lurer bare på om Sjonkel fortsatt er på ferie, eller kanskje bare i ammetåka... Han har ikke kommentert noen av innleggene vedr studenttilværelsen; han leste tross alt nordisk litteratur et helt år som student (plukka fra resttorget??)
Anonym deltidsstudent fra Båtsfjord, uten rett til støtte fra Lånekassen

Anonym sa...

Sjonkel har fortsatt ferie, men er hjemme igjen fra Sverige. Det blir svårt å begynne på jobb på mandag uten fika, åtgjärder og SVT1 som default på TVen.

Jeg kom opp i et eller annet med Platon på en muntligeksamen for noen år siden. Det endte med fadese, og jeg mener den dag i dag at Platon er en tulling. Alt de gutta gjorde, var å ligge(!) og spise druer og drikke vin mens fiståka lå lavt og skravla gikk. Aristoteles derimot var nok hakket bedre. Han var ikke så hard å spise druer, og tenkte seg om før han snakket.