torsdag, mai 17, 2007

Hurra for 17. mai!

Meg, Hanne Mari, Marie, Benedicte, Viktoria, Malin, Hedvig
Dette har vært en annerledes 17. mai. Jeg har ikke vært nødt til å ha på lester, jeg har gått i tog med korps (!) og vært på grillings hos Hanne Mari. Ikke visste jeg at man kunne grille på 17. mai, men det er visst noe man ofte gjør sør for polarsirkelen...


Etter å ha sittet i vinduet mitt her på slottet og sett utover rundellen hvor Den norske forening i Belgia satt utover stoler og gjorde klar for 17.mai-leker en stund, ble det endelig klart for å starte toget. Først gikk det belgiske tollvesens musikkorps og spilte alle de norske 17. mai sangene mens vi gikk to runder rundt rundellen vår. Svenskene skjønte ikke helt hva det var som foregikk der ute, og var de ikke forundra over oss nordmenn fra før, så ble de det nå! Barna i bunader var jättegulliga, men hvorfor feirer vi egentlig 17. mai, lurte svenskene på. "Det var vel dagen dere ble fri fra tyskerne?", var forslaget fra en. Når de fikk forklaringa svarte de med at "ja, ni måste vel ha en grunnlag ni och..." Men svenskene hengte seg nå med i toget og sang nasjonalsangen med oss etterpå. På 17. mai er alle nordmenn!

Sverige synger Ja, vi elsker og kjemper i potetløp.

Etter en del kaker og sekkehopping (på ett bein for min del), bar det hjem til Hanne hvor pappa'n hennes var grillmester og vi ga oss i vei med en etterhvert litt hefrig diskusjon på hvordan grønnsaker som skal grilles må kuttes. Mette og gode inntog vi våre etterhvert faste plasser foran TV-en til Hanne og så på film - og spiste mer is.

Men fra nå av må han derrane Jesus begynne å gjøre reiseplanlegginga si litt bedre, himmelspretten på 17. mai i år, og neste år på 1. mai?!


SSB, SSB, ikke'no er bedre'nn det!

Ingen kommentarer: