mandag, april 19, 2010

Født sånn eller blitt sånn?

Da den siste episoden av Hjernevask ble sendt i kveld, skrev jeg på statusen min på Facebook "Født sånn eller blitt sånn?". Jeg hadde håpet på en stormende debatt, kanskje like stor som den Harald Eia har fått i media siden serien begynte.

Det fikk jeg ikke. Jeg hadde liksom to -2- Facebook-venner som engasjerte seg. Resten gnålte ennå om kveldens Paradise Hotel-episode (hallo, den var over for ti minutter siden, get over it!) eller en eller annen fotballkamp som ble spilt i helga eller noe.

Selv konkluderte jeg på en måte med blitt sånn. På Facebook vasa jeg noe om blanke lerreter, maling og penselstrøk for å argumentere for synet mitt, for det var jo heller liten hjelp å få fra askerømte Vegard som tok første mulige fly ut av Europa for å dra på cruise med Carl...

Men innerst inne er det likevel noe som sier meg at jeg kan jo ta feil. En gang må det jo skje! Tenk om vi er født sånn. Tenk om det fra fødselen av var bestemt at jeg skulle høre etter på skolen og få brent fast alle de små glimtene fra historietimene som av og til kommer til meg. Tenk om det var meningen at Chris kun skulle like engelsk og bli selverklært halvamerikaner?

I såfall måtte jeg jo nå ta grep for å snu hele denne biologitrenden som da måtte ha vart siden tidenes morgen! For se for dere følgende:

Det er ettermiddag og Chris har akkurat kommet hjem fra jobb. Jeg har vært hjemme flere timer allerede og har allerede rukket dagens første power nap. Akkurat da ringer Sarah Natasha Melbye, programlederen for Vil du bli millionær, og vil ha oss begge med som deltakere. Da kunne hun jo fort ha kunnet funnet på å spørre meg om hvordan maintenance uttales (vi har gått igjennom store diskusjoner her hjemme) og Chris om hvordan Svartedauden kom til Norge.

Jeg måtte minimere oddsene for at denne situasjonen skulle oppstå, og her for en stund siden begynte jeg å fortelle Chris de små glimtene av historietimene på skolen jeg fortsatt husker. Det han ikke vet er at jeg pynter litt på historiene der jeg ikke husker helt, men det kan jo ikke spille så stor rolle. Chris ligger og sier maintenance ti, tolv ganger før vi sovner, og våpen, matlaging og rett og slett mye logisk tenkning har han også fått meg til å forstå... Og her en dag lærte han meg også hva fotposer er for noe.

Ta den, biologi!

1 kommentar:

Veronica Bremnes sa...

Hahaha. Vil du bli millionær blir gøy da :)