tirsdag, august 18, 2009

Universitetsstudenten

Jada, så jeg møtte opp og ble bachelorstudent i ledelse, innovasjon og marked ved Handelshøgskolen i Tromsø ved Universitetet i Tromsø. Langt og fancy navn! Jeg om omtrent en million andre. Vi er det første kullet ved Handelshøgskolen her, og dermed også de som skal bli det gode kullet lærerne skal kunne se tilbake på når de tenker at alt var bedre før. Det var i allefall det de sa, men det skremte meg mer enn noe annet. Noen flirte, ikke jeg.

Men, aller først brøt jeg den iskalde isen mellom meg og de andre studentene ved å nyse kraftig akkurat i det bussen slapp oss av ved universitetet i morges, så jeg er sikker på at merkelappen "Svineinfluensa" hang over hodet mitt resten av dagen.

Inne på det svære auditoriumet viste det seg at foreleserne var som lærere flest, ukjente med bruken av teknologi. Han første som gikk fram for å si noe begynte med å slå på mikrofonen, for deretter å starte fiklingen med å få PC-en på storskjerm. Klassisk rekkefølgefeil. De andre kom hjelpende til, og ingen la merke til at hele diskusjonen om hvordan dette skulle løses ble sendt ut over høytalerne.

Han karen langt der nede - jeg satt høyt der oppe, ønsket oss velkommen og fortalte hvilke studier studentene i salen hørte til. Da reiste en tredjedel av folket seg og gikk ut. Var sånn passelig overlykkelig for at jeg i allefall hadde funnet riktig rom på første forsøk!

Da de var ferdige med å gjenta seg selv i det uendelige oppe på podiet, gikk vi alle sammen ut i gangen utenfor. Nå var det to timer igjen til den offisielle åpningen av universitetet og det var om å gjøre å holde seg opptatt. Jeg ringte Vegard som kunne gi meg live oppdateringer fra Facebook.

Til slutt kom Ida fra lærerskolen og sammen traff vi tilfeldigvis naboen vår som vi hittil bare har baksnakket fordi vi kan se hvor mye han røyker på verandaen sin. Nå kan vi også vinke!

I morgen skal jeg... Jeg vet ikke helt. Jeg har ingen klokkeslett å passe på, men skal opp å svi av grunker på bøker uten bilder. Pengene fra Lånekassen var visst ikke til å brukes på Kremmerhuset likevel...

Ingen kommentarer: