mandag, januar 18, 2010

Dagens i-landproblem


Jeg har hatt verdens mest underholdende forelesning i dag. Det var ikke takket være foreleseren, han var kjedelig, men på grunn av de fire blonde jentene som satt på raden foran meg. Jeg har jo plass på brunetteraden nå...

I pausen sier den ene blonde jenta til de andre: Er det ikke forferdelig det som har skjedd på Haiti? Verden er bra urettferdig når dette måtte skje med de fattigste av de fattige!

Familien min har et fadderbarn på Haiti, sa en av de andre jentene. Vi ringte til Plan Fadder, men de visste ikke om det hadde gått bra med han, fortsatte hun. Det kan ta måneder før de vet noe.

Den tredje jenta brøt inn og sa: Dere fikk en gutt dere også, ja? Vi ville også ha et fadderbarn, vi. En sånn søt liten jente som du ser på reklamen som sitter i gjørma og strikker, eller noe. Men vi fikk en gutt. Og man kan jo ikke akkurat bare slutte å abonnere på et menneske heller, så vi måtte beholde han. Så skulle vi få oss et fadderbarn til, en jente, men tror dere ikke vi fikk en gutt denne gangen også?!

Gutten vår, sa den første jenta, fikk vi fordi klassen min på ungdomsskolen hadde et fadderbarn, men etter 10. klasse måtte faren min overta han. Han heter James. Hvem faen sitter i Afrika og heter James, liksom?!

Den andre jenta fortalte videre at de av og til sendte pakker til barnet. De sendte jo penger også, men de gikk sikkert mest til at hele landsbyen skulle ha dass eller noe. En gang fikk de et bilde av fadderbarngutten med en genser de hadde kjøpt til han, så de visste at han fikk gavene.

En av de interesserte venninnene brøt inn: Har et barn flere faddere eller er dere de eneste?

Nei, jeg tror de har flere, svarte den blondeste av de.

Herregud så urettferdig, fikk hun til svar. Tenk så mange gaver de får da, så er det sikkert mange som ikke får noen!

Det har i det hele tatt vært en lærerik dag, som dere forstår. Jeg avsluttet den med å gi fisken Vegard tidenes bungee jump da jeg flyttet bollen hans fra kjøkkenbenken til bordet. Han så helt svimmel ut der inne i hva som må ha vært en evighet for lille han.

6 kommentarer:

Faradiba sa...

Heia Ulrikke. Du skriver bare bedre og bedre. Humrer alltid når jeg leser bloggen din. Skjønner godt at man blir litt taus av og til, men vær så snill og fortsett. Gjør det noe om jeg kopierer sekvensen med blondiner til min? Gi mag beskjed på FB. Klem :O)

Tanta di sa...

Herregud:))))) hahahah.. Æ e gla du e flytta bort fra den rekka!!

Ulrikkeg sa...

Takk! I går fortsatte de i samme duren om Fretex...

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Ulrikkeg sa...

Det jeg skriver på nett kan naturligvis alle linke til og sitere, men jeg skal bli linket tilbake til. Ellers har jeg jo ingen sjanse til å bli rik på bloggen min:)

Hvem er du forresten?

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.