fredag, oktober 29, 2010

Når jeg blir gammel og kråka skal ta meg

Jeg ga meg selv en nyhet i går kveld. Det kom som et sjokk. Jeg kom på at til sommeren blir jeg 22 år! Helt siden jeg fylte 18 år har jeg visst glemt å telle år når jeg har feiret bursdager. Jeg har gledet meg til bursdagsfeiringer hele tiden for da får jeg gaver, men jeg har helt glemt at bursdag også innebærer at jeg må plusse på et år.

Og til sommeren blir jeg altså 22 år. De siste fire årene har gått så fort, og tenk hvis de neste fire går like fort. Da er jeg plutselig 26 år før jeg rekker å bytte ut tannbørsten min med en ny, det trengs nå. Og, som vi lærte av norsklæreren på videregående, det er når vi er 25 år vi er på toppen av livet, deretter går det bare nedover! Og så går fire år til, så er jeg plutselig 30 år. Det er skremmende det, da er det bare å gi opp og gå å legge seg!

Og som om jeg ikke hadde skremt meg selv nok, så la jeg meg på sofaen i går kveld og så reprisen av FBI på NRK, for det gikk ingenting annet på TV utenom South Park da, og det er dummere enn Teletubbies. I allefall, det var kanskje det minst smarte jeg kunne gjøre, for FBI hadde en spesialsending om pensjonssparing. Snakk om å plante enda mer panikk!

Herrejemini, jeg er jo snart 30 år og jeg har ikke begynnt å spare til jeg blir gammel! I fjor fikk jeg et innfall om at BSU var fint og flott og alt det der, men jeg har jo prioritert helt feil, ser jeg jo nå!

Jeg som hadde tenkt å flytte til Spania og bedrive siesta når jeg blir pensjonist, nå ender jeg nok opp som Ikkepedias definisjon på pensjonister:

Pensjonister er dyr som lever i skogen. De er nattaktive, og svært få er så heldige at de får se dem i løpet av livet. Pensjonister lever i hi, grotter, trær, forlatte bygninger, og jernrør i skogen, stort sett der de har ett tak over hodet. kjennetegn er at de sjelden er mer enn 1.67 høy, 17 kg har en skrukkete sliten kropp og grått, hvitt eller ikke noe hår.

Slik blir jeg seende ut når jeg blir gammel. Kanskje.


En tur inn på NAV sine hjemmesider betrygget meg heller ikke når jeg så på hva jeg hittil har tjent meg opp. For noen år siden ringte mamma meg fordi jeg hadde fått et brev i posten hjemme. Hun åpnet det, og det var en oversikt over den pensjon min forrige arbeidsgiver hadde spart opp for meg. Det var sånn omtrent 12 kroner, så mamma bare kastet brevet. Det var jo helt feil, ser jeg nå. Det skulle jo egentlig gått rett inn på en superhøyrentekonto. Penger spart er penger tjent, som en dust en gang sa...

Chris kom bort til bleike meg som lå i sofaen og alt jeg fikk til å si var: "JEG VET JO IKKE HVA JEG KAN BLI NÅR JEG BLIR GAMMEL!

Edit: Eh, jeg vet ikke hvor det bildet kommer fra, men det var ikke det jeg lastet opp! Jeg vet ikke hvem denne karen, har aldri sett det bildet før... Nå ble jeg litt mer skremt! Ikke trykk på han, kanskje han er virus eller noe!

1 kommentar:

Vegard Elias Antonsen sa...

Herregud så mange fæle personer som kommer opp på det bildet. Har du spurt de om det er greit at du legger de ut sånn? Haha.