mandag, mars 30, 2009

Hyllest til Nordens Paris

Bilde fra botnhamn.com

I dag har jeg konkludert med at Tromsø må være verdens fineste by! Jeg skal ikke påstå at jeg har vært i alle verdens byer, men jeg har vært i en del, og synes ingen hittil har kunnet konkurrere med Tromsø.

Ta Sydney, for eksempel; en fin by det, men fra utsiden. Inne i byen er det bare mas og det eneste fine med byen er å kunne sitte på trappene foran operabygningen og drikke brus i solskinnet. Ja, greit, det er en bra by, men ikke på langt nær så fantastisk som Tromsø!

Også Oslo, da. Det er en farlig by det! Jeg skal aldri bosette meg i en by hvor man ikke kan gå ut alene etter at det har blitt mørkt om kvelden. Folk blir slått ned og drept hver eneste uke der, tenk.

I Beijing er det nesten umulig å slappe av; byen er stappfull av mennesker som haster avgårde på syklene sine, millioner av biler som tuter og tusenvis av selgere som roper. Dessuten spiser de rare ting. Og ikke har de kniv og gaffel.

Den eneste byen jeg kommer på som i det hele tatt kan måle seg med Tromsø, er Moe i staten Victoria, Australia. Det er en rolig by med brede gater som i en cowboylandsby og folk som går sakte langs fortauene. Sola skinner alltid og man har papegøyer i hagetrærne. Men de har ikke fjellene, de koselige vinterstormene og midnattssola, som Tromsø har.

Nei, her i Tromsø er det fint! I dag skinner sola og asfalten begynner å bli bar. Man blir så vidt litt svett på nesa når man er ute fordi man selvfølgelig har på seg vinterjakka - det er bare mars, og siden det er så fint vær er det bare litt sjarmerende å gå rundt med våte føtter på grunn av sneen som smelter.

Tenk når sommeren kommer skikkelig, da; når det blir ordentlig varmt i været og man kan legge igjen jakka hjemme. Da er alle venner og alle smiler. Da skal jeg løpe rundt og rundt Tromsøøya i full fart før jeg legger meg på en takterasse, drikker brus og har på go'musikk.

Jeg har aldri hørt om noen som har flyttet fra Tromsø. Er det tilfeldig?

4 kommentarer:

Antidamen sa...

Jeg flyttet fra Tromsø i 2000. Søsteren min flyttet i fjor. Venninnen min (og familien hennes)flyttet for noen år siden, og jeg kjenner utallige andre som også har flyttet derfra ;p Men JEG vil gjerne flytte tilbake da, hvis det hjelper :)

Ulrikkeg sa...

Hysj! Hehe, men ja, det hjelper:)

Anonym sa...

Satser du på å bli "Årets Tromsøværing"?
mamma

Ulrikkeg sa...

Eller å gi ordet "Båtsfjording" positiv ladning igjen i Tromsø...