fredag, juni 27, 2008

Jeg vet jeg er nordlending!

Kom over en sånn "Du vet du er nordlending når..."-liste, og jeg må si at jeg kjenner meg igjen i de fleste punktene!

For eksempel den om at dersom du treffer en nordlending utenlands vil dere automatisk oppføre dere som om dere har kjent hverandre hele livet. I fjor besøkte vi den norske delegasjonen i EU-kvartalet i Brüssel, og jeg tror vi var like glade både han nordleningen som viste oss rundt der og jeg. Da jeg hørte at han var nordfra måtte jeg bare bryte meg fram blandt svenskene som var med oss og høre hvor han var fra. Tror han var fra Finnsnes eller noe sånt, men uansett hadde vi plutselig mye å prate om - både været og fisk!

Så var det den om at å kjøre to-tre mil for å få tak i noe bare blir betraktet som en svipptur her nord. For båtsfjordinger blir den svippturen riktignok heller ti mil dersom vi må kjøpe noe som ikke finnes i butikkene her, men det er jo likevel ingenting for oss! Jeg diskuterte på nett her for en tid siden at butikkene her ikke tok inn nok Kesam, det er jo alltid tomt i hyllene. Da var det en som svarte og sa at jeg jo bare kunne ta bussen til en annen butikk... Ja.

Jeg skjønner også godt at det ikke alltid er like lett for ungene på skolen her å forstå greia med tre måneder i hver årstid. Utenfor leiligheten min er det en liten platt det kanskje kunne vært koselig med en hagestol eller noe på, men mest praktisk er det jo å bare sette seg på sparken, for dersom jeg skal få kraumet meg til å sette den inn vil det likevel snø igjen før jeg kommer så langt...

Og været er jo noe alle vi her nord må lære oss å være tilpassningsdyktige til. Jeg vet mange som reiser sørover for å få varme i sommerferien, og som alle blir like skuffa når tropevarmen ikke alltid slår imot de når de går av flyet på Gardemoen. Jeg mener, røykere i nord holder jo hånda opp som le for lightervarmen selv når de tenner seg en sigarett innendørs!

Men sånn helt egentlig har vi det egentlig best her i nord. Vi vet hva kleppmelk er og hvor godt det er, og vi vet at det er lurest å ikke låse døra når vi går ut fordi det nesten er helt sikkert at du har besøk når vi kommer hjem igjen.

Ingen kommentarer: