tirsdag, juni 10, 2008

Hårvekst og ubesvarte spørsmål

Plutselig begynte jeg å tenke igjen, denne gangen på hår. Altså, det er litt rart det der; når man ser på film med hulemenn for eksempel, har de alltid ganske langt hår og skjegg, men ikke egentlig så langt som man kunne forvente. Vil ikke hår alltid fortsette å vokse med mindre man klipper det? Det får meg til å tenke at de første redskapene mennesket fant opp, selv før våpen og jaktspyd, måtte ha vært ting å klippe håret med.

Jeg mener, tenk så upraktisk da med så langt hår at de ville snuble i det hver gang de skulle bevege seg. Det hadde nok ikke gjort dem til særlig effektive jegere!

Og hvorfor vokser håret på mennesker så langt egentlig? Ingen andre dyr må infinne seg med det. Noen steder på kroppen ser det ut til at hårsekkene vet når de bør ta med det ro og slutte å vokse, så hvorfor vet ikke hårsekkene på hodet det da?

Jeg skulle ønske jeg kunne finne svar på disse spørsmålene. Dette temaet er hverken dekket i Bibelen eller Koranen (begge ligger på nett med søkefunksjon), som jo er bøker som burde klarne ting opp for en - i hvert fall ifølge det jeg leste på en internettside for litt siden i forbindelse med religionseksamenen min.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Man trenger hår der man skal holde sæ varm (under arman),transportere svette, eller beskytte mot farlige sykdommer(på leggan;))... Ikke alle får så veldig langt hår, det fliser sæ opp av sæ sjøl etter ei stund:(
tante

Ulrikkeg sa...

Godt å vite:)

Anonym sa...

Visst står det i Bibelen. Du skal hedre ditt hår og din mor.

Ann O. Nym