onsdag, april 08, 2009

Oppskriften på en urban påskefeiring

Påskeferien er i gang og jeg har stasjonert meg på verandaen med tøfler på og avisa. Dette blir en anderledes påske for min del.

I går kveld satt vi her og kopa foran TV-en, og jeg bestemte meg for å fortelle Chris hva jeg synes er påske. Jeg fortalte om Ordo, isfiske, kalde doringer, bestemors skinkehorn og ja, jeg ga han rett og slett et tverrsnitt av alle mine påskefeiringer. Det var hakket før blotting av sjel, faktisk! Etterpå sa han bare "hæ". Han hadde ikke fulgt med, det gikk noe på TV.

Jeg var på butikken i går også, for det må man før påske. Jeg har alltid syntes at alle handler så sinnsykt mye før butikkene stenger før påske, men så sto jeg der da med handlekurven min uten å vite hva jeg skulle fylle den med. Jeg kjøpte blandt annet to appelsiner. Det var rart, to liksom, men da jeg kom hjem var det ikke fritt for at jeg måtte flire litt av varene mine, som utgjorde mammas påskehandel i miniatyr. Jeg kjøpte egg, laks og rundstykker, men det blir nok likevel ikke det samme når ikke bestemor allerede har dekka på til meg når jeg står opp påskemorgen, slik som på hytta.

Men ja, jeg sto der med varene og prøvde å finne ut om det kanskje var mitt kvinnelige samlerinstinkt som hadde slått inn der nede på Rema 1000, ettersom jeg hadde handla ting bare voksne kjøper, men så ringte jeg Vegardn Han var også litt bekymra for hvordan det skulle gå å være to dager uten matbutikken, så kanskje det ikke var et kvinnelig instinkt som hadde slått inn likevel. Eller?

Ellers leker jeg litt med tanken på å gjøre et litt annet påskeekspriment enn i fjor her på bloggen min. I fjor skrev jeg jo en knakende god påskekrim, om jeg så må si det selv (jadda, den ligger fortsatt i arkivet), men i år tenker jeg på å gjøre et forsøk på å bryte alle fjellvettreglene og se om det er mulig å komme levende gjennom det. Kanskje blir det ikke så vanskelig å gjøre dette hjemme i min egen stue, men utfordring? Ja!

Jeg glemte visst å komme med den urbane påskefeiringsoppskriften min...

3 kommentarer:

Anonym sa...

For meg, i en alder av tjuenittenogethalvt, er fortsatt matauk til høytider et sort hull i min "Ting jeg har kontroll på"-liste. Siden jeg nå har både samboer og stasjonsvogn, ble det imidlertid full runde på REMA her om dagen.

Handlevognen (jeg bruker ellers ALLTID bare kurv!) ble mer og mer lik en tanks etter hvert som varene ble plukket ned fra hyller og opp fra frysedisker, og jeg tok meg selv i å ignorere vikeplikten for andre shoppere opptil flere ganger.

Vel hjemme ble kjøleskapet fylt til randen av varer en liten kjernefamilie bare MÅ ha i hus til påske. Men det frosne lammelåret gikk bare ikke inn i fryseren, så nå er det sendt bud på alle i slekta som befinner seg innenfor en radius på tjue mil fra Lillehammer.

Håper gjestene tar med nok rødvin, for jeg dristet meg ikke på polet i går. Så tøff er jeg tross alt ikke.

Sjonkel

Ulrikkeg sa...

Er ikke su heller voksen?

Anonym sa...

Tydeligvis ikke :)
-onkel