onsdag, april 15, 2009

Derfor kommer jeg til å leve lenge.

En trøtt og kjedelig onsdags kveld. Her for sånn en time siden var jeg rimelig nær å avkomme med døden av den enkle grunnen kjedsomhet, men så fikk humøret og formen seg en boost; jeg fant jeg en liste på nett som fortalte meg hvorfor jeg vil leve lenge:

1. Min mor var ung da hun fikk meg
Vel, hun var 25 da jeg ble født, men herregud, jeg er 20 og kommer nok til fortsatt ikke til å vite hvor bleiehylla på butikken er om fem år. Jeg tuller ikke, når jeg tenker meg om vet jeg faktisk ikke hvor babytingene på Rema 1000 er!

Og siden mamma var rundt 25 da hun fikk meg, har jeg dobbelt så stor sannsynlighet for å leve til jeg blir hundre sammenlignet med noen født av en kvinne over 25 år. Men, bare så det er sagt, jeg har ikke tenkt å plage verden i over et halvt århundre til!

2. Jeg er glad i te
Ja, jeg er faktisk det. Earl Grey med to suketter og en desj melk, takk!

3. Jeg tar beina fatt
Ikke nok med at jeg er på beina åtte timer om dagen på jobb, etterpå løper jeg en tur på halvannen mil. Så, ha!

4. Jeg dropper brusen
Det gjør jeg kanskje ikke, men jeg dropper sukkeret. Nå ser jeg jo at jeg drikker brus for å forhindre at jeg skal leve evig, slik som de andre punktene hentyder at jeg kommer til å gjøre...

5. Jeg har sterke bein
Trenger vel egentlig ikke kommentere denne noe videre (MOAHAHAHA), og det betyr at når jeg blir eldre kommer jeg ikke til å dø innen et år etter at jeg fikk brudd i hoftebeinet, slik som mange eldre.

6. Jeg spiser lilla mat
Her måtte jeg tenke meg litt om. Lilla mat... Jeg synes den lilla Extra-toyen er ganske god, teller det? Da får det bli en klase lilla druer i morgen da, siden det reduserer risikoen for hjertesykdommer, og muligens også Alzheimers.

7. Jeg hadde en sunn vekt som tenåring
Jeg er tenåring litt til, så ja. Er kanskje en ørliten forskjell på begynnelsen og slutten av tenårene...

8. Jeg er ikke glad i hamburger
Ikke glad i blir nok litt feil å si. Brød er godt, kjøtt er godt, men jeg lager det sjelden selv og har vel ikke kjøpt en siden vi var i London med tiendeklassen. Når det er sagt, eller skrevet, tenker jeg på å lage sånn kyllingburger som Pål hadde på kroa hjemme før i morgen. Herved avgjort!

9. Jeg har høyere utdanning
Nå roer vi oss kraftig ned! Det er femtende april i dag, søknadsfristen for opptak til høyere utdanning, og jeg er svett på ryggen og har allerede eksamensnerver...

Folk med mer enn 12 års utdanning lever i gjennomsnitt 12 år lenger enn de med kortere utdanning, viser studier, men det er fordi det da er mindre sannsynlighet for at de er røykere. Men en god latter forlenger jo livet noe også, da.

10. Jeg liker vennene mine veldig godt
Siterer en ukjent, men fremadkommende poet: "JEI HAR MANGE GODE VEEEENNEEEER!"

11. Jeg har sunne venner
Vel, Vegard tar taxi hjem fra McDonald's fordi det er for langt til bussen, men kollegaene mine på jobb får dårlig samvittighet av sjokoladeboller og spiser av og til et eple etter at jeg fortalte en liten sannhet eller to her for en stund siden, så det veier vel opp. Ellers kjenner jeg ingen helsefanatikere, og det kjennes godt!

Jeg har mine mistanker om at sjonkel ikke har brukt pulsklokka si på ei stund?!

12. Jeg liker nye utfordringer
Nei, det gjør jeg ikke. Utfordringer er skummelt, men det føles godt og man kjenner seg tøff etterpå. Men jeg ser på meg selv som selvdisiplinert og velorganisert - mister aldri den ene sokken!, så jeg har opptil 89 prosent lavere risiko for å få Alzheimers enn de som ikke ser slik på seg selv.

13. Jeg er positiv, omgjengelig og fornøyd
Folk som er tilfredse og opplever mening i tilværelsen er sunnere enn de som syter, og de fleste av oss har det sånn midt på treet. Akkurat nå er jeg blid, mett og fornøyd. Kan ikke garantere for humøret i morgen tidlig...


PS. Dette var en feel good-post.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kraftig rettelse til pkt 1; Jeg var 24 da du ble født, og du er ikke fylt 20 enda. Du må ikke overdrive så fryktelig, det kan skape unødvendige store bølger i et mors sinn.
Hilsen anonym