søndag, januar 28, 2007

Løping - En risikosport

Low Budget Week-end, day 2:
Billigste måten å komme seg til Brüssel? Løping! Nå var det ikke akkurat derfor jeg løpte dit, men jeg hadde gått siden forrige helg og tenkt på om jeg skulle tørre å gi meg ut på turen. Jeg skrev ut kart fra forskjellige websider - og siden alle viste forskjellig antall kilometer var jeg ikke riktig sikker på hvor lang turen kom til å bli.

Jeg hadde planer om å kjøre et veldig rolig tempo for å spare krefter til alle bomveiene jeg helt sikkert kom til å ta, men begynnelsen gikk ikke helt etter den planen. Før 3 km var pulsen alt for høy, farten kunne jeg ikke holde der oppe stort lengre og jeg hadde måttet stoppe for å knyte skoene tre ganger allerede. Men så gikk det bedre, jeg kom inn i et behagelig tempo og begynte ikke å kjede meg før jeg hadde passert et par-tre forsteder og bega meg ut på den ensomme strekningen før Ukkel.

Bildet er fra da jeg endelig entrèt Brüsselregionen etter å ha løpt fra den fransktalende delen av Belgia Waterloo ligger i, gjennom den flamsktalende delen og tilbake til franske skilt igjen!

Ukkel ble et kapittel for seg selv. Først var det en ganske fin forstad å løpe igjennom. Masse butikker og folk å se på, men så kom jeg til en bakke. Det gikk nedover, nedover og nedover. gikk det oppover, oppover og oppover. Etter en 3-4 km oppoverbakke med Killing Me Softly på øret var jeg egentlig ganske klar for den siste etappen - byløpningen inne i Brüssel!

Jeg kom inn i byen ved Avenue Louise - designergata, og jeg løp bortover forbi Gucci, Dior og alle damene med de små hundene sine i skinnvesker. Herifra kunne jeg se tårnene på Grand Place og jeg var snart i mål.

Etter 1 time og 50 minutter var den 18 km lange turen over - satser på å ta rekord på strekninga neste gang! Ett av høydepunktene på turen var da jeg endelig var framme ved Grand Place, tok av meg sekken og en turist kom bort til meg å sa: "tu es tres sportive!". Det var ikke det han sa som var det som var så bra, men at jeg forsto det han sa! Det oppmuntra meg til å bestille togbilletten hjem fra Grand Central i Brüssel på fransk - noe som endte med at jeg ble gående rundt for lenge å tenke ut hva jeg skulle si, og jeg mista det første toget hjem! Så da ble det fruktsalat på GB Express i ventetiden før neste tog:)

Low Budget Week-end, day 3:
Søndag, som er dagen da det er nesten umulig å bruke penger i Belgia, klarte å robbe meg for et par euro likevel. Kveldens løpetur endte nemlig på sykehuset i Braine-l'Alleud med stivkrampesprøyte og pencilinkur etter at en liten (ikke så liten, la oss si passe stor), svart puddeljævel beit meg i leggen utenfor biblioteket i Waterloo! Enda jeg satte i et hyl og ropte omtrent alle de franske glosene jeg kan etter mannen (gikk etterhvert til noen litt sterkere nordnorske uttrykk), snudde han seg ikke, men bare gikk videre! Så nå sitter jeg her da med min lille plasterlapp på leggen og knasker tabletter... Bon Weekend, liksom!




Ingen kommentarer: