torsdag, oktober 14, 2010

Ting jeg ikke gjør på universitetet

Se for dere situasjonen min: Det første jeg møtte da jeg startet på Båtsfjord videregående skole, var rektor Torbjørn Tangens evigvarende ekko "ansvar for egen læring" i gangen.

Ja, det var gangen i entall, jeg har illustrert det for dere her. Det er bare å klikke på bilde, så får dere se det i en nesten 1:1 skala.


Men ja altså, det ble manet ansvar for egen læring på den skolen, sikkert så lærerne kunne sitte inne på det abnormt store kontoret sitt.

Også kommer jeg på universitetet da, og skal ta et emne som heter Business English. Egentlig synes jeg litt synd på hun foreleserdama, for hun skal forelese i et helt nytt emne uten noe tidligere pensum eller eksamen, og hun må sikkert improvisere litt etter hvert.

Ps. Vi vet hva "how do you do?" betyr, og vi trenger ikke bruke tyve minutter på å refreshe det!

Men her kommer det inn et par ting jeg bare ikke gjør. Jeg ville ikke gjøre det på barne - og ungdomsskolen heller, men nå nekter jeg.

1. Jeg skriver ikke et navneskilt og har på bordet foran meg. Hun kaller meg visst nå bare Grønberg.

2. Jeg spør ikke om jeg kan gå fra en forelesning. Jeg har ingen god grunn. Jeg er lei, derfor går jeg hjem og ser Home and Away!

3. Jeg forklarer ikke hvorfor jeg går fra en forelesning eller forteller hvorfor jeg ikke kom sist gang. Jeg lå sikkert på sofaen og så Home and Away.

I dag tok engelskdama skummelheten til et helt nytt nivå. Hun spurte forsamlingen om det var noen som skulle på den tingen klokka ett?

Klokka ett, tenkte jeg, hva skjer da? Hvis det får meg ut av dette rommet skal jeg helt klart noe viktig klokka ett!

For, som hun forklarte, hun hadde nå begynt å overvåke intranettet til universitetet og Facebook-siden til Handelshøgskolen for å ha oversikt over arrangementer som ble holdt samtidig med hennes forelesninger, og hun hadde nemlig ikke sett våre navn på lista blandt de et par hundre påmeldte.

Jeg ble litt redd henne. Hvis hun har søkt gjennom den lista etter oss, hva mer er hun i stand til å gjøre? Hun snakka om NRK under forelesningen i dag, kommer hun til å undersøke om jeg har betalt lisensen? Vet hun hvor jeg bor?

Jeg håper for all del hun ikke dukker opp i eksamenslokalene i desember. Jeg kommer til å legge meg flat og overgi meg med ordboka over hodet: Nei, jeg er ikke helt stø på I am, you are, he/she/it is!

4 kommentarer:

Stine-Marie sa...

Hahaha! Ulrikke æ digga bloggen din. Æ kunne ikkje ha sagt det bedre sjøll. Lenge leve engelsken! P.s. Håpe torsdaga førsvinn fra kalenderen.

Ida sa...

Fantastisk!

Veronica Bremnes sa...

Hahah! Ps: du har tegnet FEEEEIL :( Du har glemt handicapdoen. Bøttekottet er forresten ved siden av. For der du liksom har skrevet "bøttekott" var et lite grupperom hvor jeg hadde komm&kult! Doh. Krise!!

..neida.

Ulrikkeg sa...

Jøss, fikk du plass?