fredag, februar 23, 2007

Trønderhovedstaden By Night

Det tok bare en tolvtimers togtur fra Kristiansand til Trondheim (...) og da var det godt at Vegard sto på perrongen på torsdags kveld, klar til å vise meg vei gjennom byens speilglatte gater og til Brattørgata der han bor. Denne gangen var det sant, han bor midt i byen!

Inn ei bakgate, opp ei laaaaang trapp, inn en gang og rett i matlagninga! Vi hadde jo ingen tid å miste; bursdagen skulle være lørdagskveld og vi skulle lage middag og dessert til 30 stk - og kaker til 30 til! Vegard hadde planlagt godt han, alle fikk utdelt arbeidsoppgaver. Etter å ha kokt risen til riskremen i ørten små kasseroller kom spørsmålet - "Hvor har du en bolle eller noe å ha det i, Vegard?" Ehm... "Ja, du har vel fat til å ha kakene på? Kakespader? Salatbolle? Slikkepott? Fredags formiddag: IKEA! Til og med jeg fikk handla et par ting jeg strengt tatt ikke trenger, men sånn er det jo alltid når man er på Ikea, er det ikke?

Jeg og Veronika fra gamleklassen til Vegard i Åndalsnes, og Vegard under noen esker fra Ikea.
Så kom lørdagen; Vegard begynner å skjønne at han har liten tid igjen. Middagen skal serveres klokken 19, og lokalet han skal ha kalaset i kommer vi ikke inn i før klokken 16. På ett eller annet mystisk vis klarer han å organisere middagskoking til 30 på det lille hybelkjøkkenet han deler med en hel del andre mennesker.

I alt stresset tok jeg meg en tur på SATS nede i gata, så en Farmen-kjendis og tok verdens raskeste dusj før jeg måtte igang med mine duties. Kaker, pynt og masse tallerkener skulle ned til Menneskerettighetshuset - på høye hæler på glattisen. Det gikk faktisk - på et vis...

Vegard klarte det denne gangen også, han. Han som alltid har så store planer som ingen tror han skal klare å gjennomføre, hvis Vegard vil - ja, da klarer han det! Han holdt til og med tale! Den varte 15 sekunder, men likevel...

Det ble en kjempehelg i Trondheim. Traff enda flere av Vegards mer eller mindre skrullete venner, brukte masse penger og hadde det utrolig arti!


... Og vi hilste på Frode Alnes på SAS Hotellet!

Jada, vi er nå så forskjellig, sant Vegard?

Ingen kommentarer: