mandag, august 03, 2009

Elle melle


Jeg var innom rådhuset i dag for å tidlig forhåndsstemme til valget. Det var en stor skuffelse å forhåndsstemme. Det var ikke engang halvparten så høytidelig som å stemme på valgdagen når man får gå inn i sånne små rom og elle melle.

Da jeg kom til resepsjonen og forklarte hva jeg ville, så hun dama seg litt forvirret om og tenkte nok "hvor i helvete la jeg nå de stemmesedlene igjen?". De kom til rette til slutt, og etter hvert fant vi også veien til et kontor hvis eier - jeg tror det var rådmannen, var borte slik at det var ledig.

Det ble ikke noe elle melle på meg, jeg hadde for lengst bestemt meg, selv om valget mitt fikk en blandet mottakelse her hjemme. Og bare så det er sagt, jeg baserte ikke stemmen min på nettvalgomatene selv om jeg ved forrige kommunevalg bestemte meg på grunnlag av noe så enkelt som trynefaktor.

Jeg tror det er den aller beste måten å stemme på når man skal ha kommunevalg i en så liten kommune som Båtsfjord er. For når alt kommer til alt og valget er avgjort, da sitter vi der med et kommunestyre og en ordfører som skal føre en politikk som ikke bare er handlinger, men også ord. Det burde vært omvendt, jeg vet, men slik opplever ikke jeg at det er. Dersom ting skulle skje i løpet av fireårsperioden, skjer de de seks siste månedene før valget.

For slik jeg ser det, sitter kommunestyremedlemmene i kommunestyresalen og diskuterer og krangler kanskje litt over lufta på lokalradioen, men når noen, og da kanskje særlig ungdommen, kommer og spør om hvor skibakken eller ballbingen blir av, da etterlyser politikerne initiativ. Det var det initiativet de i valgkampen lovte de selv skulle ta.

Voksne folk vet godt, og noen ganger altfor godt, hva de skal gjøre for å bli hørt og for å få sine ønsker (les: krav) igjennom. De går til avisa. Skriver et leserinnlegg her og snakker med en journalist der. Også ringer de til ordføreren. De ringer direkte til Frank og sier at slik må det være, og når Finnmarken også ringer han, ja, da blir det slik.

Mindre kaffe, mer brus, tenker jeg for politikerne, men heldigvis for båtsfjordingene har vi endelig begynt å få noen skikkelige ungdomspolitikere her som tør å prate og å mene høyt.

2 kommentarer:

Vegard Elias Antonsen sa...

Er det kommunevalg nå eller er det nå vi skal velge blant de store?
Hvem stemte du på? Håper det var noen som er for homofilt bryllup i kirka, ellers får du ikke være forlover. ;) Hehe.

Ulrikkeg sa...

Ja, det er nå vi kan stemme på kjendiser. Hva jeg stemte, kan jeg si etter valget, for jeg har ikke helt trua på at de får statsministeren, egentlig...