lørdag, august 28, 2010

En ny høst

Dere trodde kanskje jeg hadde gitt opp håpet om å bli hele Norges store bloggdronning, men den gang ei! Jeg har bare hatt en pitteliten skrivesperre kombinert med en sommer med jobb - trening - sove - jobb - trening, og jeg har ikke trukket pusten siden i juli en gang... Men nå er høsten her igjen, og jeg tenkte at det kunne være en mulighet til å prøve noe nytt.

Først tenkte jeg at jeg skulle henge meg med noen av jentene på universitetet til UNN å gi blod. Men så viste det seg at de ikke vil ha Marevan-blod der, så det blir ingen juskartong og mariekjeks eller Jeg er blodgiver-sekk på meg med det første.

Så tenkte jeg at jeg på oppfordring fra økonomiforeleserne skulle lese Finansavisen. Men etter å ha skummet gjennom aksjeutviklingen på Oslo børs og ikke blitt noe klokere, bestemte jeg meg for at jeg heller skal utsette det prosjektet til nærmere bacheloren en gang.

Men så, vet dere, lå jeg på sofaen med PC-en på fanget og oppdaterte meg på boligannonsene på Finn en kveld. Jeg kom over denne annonsen. Jeg tenkte at det kanskje hadde vært en lur idé å investere 7,2 millioner i dette huset i Stavanger og så leie ut leilighetene og årlig få inn leieinntekter på 621 000,-. Om tolv år år vil da lånet ha nedbetalt seg selv, og jeg kan håve inn over en halv million kroner i året ved å sitte på rompa og trykke refresh i nettbanken.

Jeg hadde planlagt å le hele veien til banken da jeg kom på at jeg ikke visste hvilken bank jeg skulle gå til som ville gi student-Ulrikke et banklån på 7 millioner. Noen som vil skyte inn litt egenkapital i Ulrikke AS? Det selskapet kommer til å flyte like godt som Blücher!

Som dere ser har jeg ingen problemer med å sette teorien i bedriftsøkonomisk analyse, som jeg tar på universitetet, ut i praksis!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hushaier gir ikke fra seg noe gratis, og i hvert fall ikke sitt eget blod. Men å starte med en bolig som er mange tiår eldre enn Blücher, vil jeg ikke anbefale. Dessuten må man ikke glemme at det kan være VELDIG skummelt å gå ned i fyrrommet en mørk høstkveld.

Jeg er forresten blitt oppført på en verveliste for blodgivere, så nå er det slutt på å ta telefonen når det ringer fra ukjent nummer. Men skulle jeg uforvarende svare på en slik oppringning like før lunsj en dag, skal man ikke se bort fra at jeg takker ja til en neve gratis mariekjeks. I så fall ligger det an til både oppkast og besvimelse, for jeg er ingen sterk tilhenger av blod, for å si det mildt.

onkel

Ulrikkeg sa...

Den sekken får man visst ikke ved første gangs blodgivning, sier mamma - og det var den jeg ville ha, så da kan det være det samme!

Anonym sa...

Som selvutnevnt professor i husholdningsøkonomi så lurer jeg på hvor de siste 2- hundretusen kr skulles skaffes i fra, forutsatt at banken innvilget lånet på 2 mill. Var det kanskje tenkt at de skulle komme fra din gamle(?)mor som evt skulle ta den ledige lørdagsjobben jeg ser annonseres ledig på Velferden... Tror ikke utbetalingen der ville vært noe å satse på
Mamma

Vegard Elias Antonsen sa...

Hæ? Ledig jobb på Velferden? Kanskje æ pakke trillekofferten min og flytte oppover igjen. KØDDA!

Tanta di sa...

Æ har gitt blod noen ganger på UNN, og den sekken rauk i glidelåsen ganske fort...

Har ikke vært der siden æ begynte å spise hele brettet m jerntabeletta dem ga mæ, mens dem tappa mæ for blod.. Æ sku egentlig ta to hver dag den nesta uka. Trur æ tok 8 stk før æ tenkte at det kanskje ikke va lurt. Vi ringte ikke forgiftningsentralen, men legen mente æ kunne bli kvalm og obstipert..:/ Hjalp ikke akkurat på selvtillita at æ lå der i grønne klær som vi bruke på operasjonen..(burde vite bedre!) :)